hållbarhet är en resa.

En resa med transparens, öppenhet och beslutsamhet att göra skillnad och ta steg mot en mer hållbar verklighet.
Och för att vara ärlig mot dig har vår resa bara börjat.
Så medan vi arbetar med vad hållbarhet betyder för oss kan du ta en titt på hur våra värderade strategiska varumärken, definierar hållbara produkter och vad det betyder för dem nedan. #vågabyt med oss ​​idag!

nike

Nikes syfte är att förena världen genom sport och skapa en sund planet, aktiva samhällen och en lika lekplats för alla.
Nikes syftesarbete kan organiseras efter inflytandeområden, inklusive anställda, social påverkan, personer som arbetar i deras leveranskedja, energi och kol, avfall, vatten och kemi.
Nike rapporterar sin utveckling årligen genom vår Nike Impact Report, som inkluderar ett ramverk för hållbarhet, mångfald och inkludering, och Community Impact-mål för 2020.
Nike arbetar på en process för sina 2025-mål. Nike är medlem i Sustainable Appareal Coalition, en grupp på 250+ organisationer som är dedikerade till att mäta och förbättra miljöpåverkan på hållbarhet inom kläd- och skoindustrin.

kläder

  • Bomull: Från och med 2020 är 100 % av all bomull som Nike använder i hela deras produktlinje certifierad organisk återvinning eller Better Cotton som kommer från Better Cotton Initiative. Nike återvinner mer än 1,5 miljoner pund bomull varje år, samtidigt som vi tar hand om jordens hälsa och naturliga livsmiljö, utan fossildrivna bekämpningsmedel eller syntetiska gödningsmedel, samtidigt som arbetarnas och böndernas rättigheter respekteras.
  • polyester: Nikes återvunna polyester är gjord av plastflaskor som rengörs och krossas till flingor, som omvandlas till bollar och sedan virvlas till högkvalitativt garn. Förutom att minska avfallet minskar återvunnen poly CO2 förbrukningen med upp till 30 % jämfört med ny poly och leder i genomsnitt 1 miljard plastflaskor årligen bort från soptippar och vattendrag.
  • nylon: Vissa produkter är gjorda av återvunnen nylon för hållbarhet för att klara dina mest utmanande sportförhållanden. Genom att använda sig av förindustriellt nylonavfall och blanda det med andra material har Nike utvecklat återvunnet nylongarn för att göra ny topputrustning.
  • move to zero apparel line: Move to Zero (MTZ) är Nikes resa mot en framtid med noll koldioxid och noll avfall, för att skydda sportens framtid. Nike definierar Move to Zero-kläder för produkter som har minst 50 % hållbara material i tygvikt, exklusiva tillbehör. Kvalificerade Move to Zero-stilar måste inkludera alla färgställningar för den stilen. Nike är dedikerade till att skala hållbara material över våra klädprodukter.

sko:

  • luft: Sedan 2008 har alla Nikes Air-sulor bestått av minst 50 % återvunnet material från fabriksavfall. Från 2020 kommer alla Nikes Air MI-anläggningar i Nordamerika att drivas av 100 % förnybar vindenergi. Nike återvinner mer än 90 % av sitt avfall från material som används för deras Air-sulor för att göra nya innovativa stötdämpande system. Lätt på foten. Lätt på avfall.
  • flyknit: Nike Flyknit är ett lättviktigt tyg som är precisionskonstruerat, vilket innebär att de har 60 % mindre avfall i genomsnitt jämfört med traditionell tillverkning av skoöverdelar. Varje skoöverdel tillverkad av Flyknit innehåller 6-7 plastflaskor.
  • flyleather: Flyleather ser ut, känns och luktar som naturligt läder och det är tillverkat genom att binda samman minst 50 % återvunnen läderfiber med syntetfiber med en vattendriven process. Detta skapar mindre avfall och har en stor inverkan på klimatförändringen jämfört med fullkornsläder.
  • flytta till noll skor: Move to Zero (MTZ) är Nikes resa mot en framtid med noll koldioxid och noll avfall, för att skydda sportens framtid. Nikes Move to Zero-skor har minst 20 % återvunnet innehåll i vikt. Inkludera även specifika skor som använder kraftfulla innovationer som Flyleather, Flyknit och Air. Nike är dedikerade till att skala återvunnet material och hållbara innovationer över våra produktlinjer för att minska vår miljöpåverkan på planeten.
  • space hippie skor: Space Hippie är Nikes utforskande skokollektion som förvandlar skrotmaterial från fabriksgolv till ett radikalt uttryck av cirkulär design. Materialåtgång, tillverkningsmetoder och förpackningar har valts med tanke på låg miljöpåverkan. Space Hippie-toppen är gjord med ‘Space Wate Yarn’. Detta garn är tillverkat av 100 % återvunnet material inklusive återvunna vattenflaskor av plast, T-shirts och garnskrot. I kombination med de andra elementen från Space Hippie 02 är ovandelen gjord av 90 % återvunnet innehåll i vikt.
  • kraterskum: Verktyget från alla Space Hippie-skor, tillverkat med ‘Crater Foam’, är tillverkat av ett standard Nike-skum och 15 % Nike Grid Rubber. Minskningen av jungfruliga material ger ett lågt CO2-avtryck och Nike Grind-granulat

adidas

Adidas menar att plast idag är ett problem imorgon. Adidas fortsätter att göra något åt ​​deras totala CO2-avtryck genom att gå över till att använda 100 % återvunnen polyester i sina produkter till 2024.
Adidas mål är att minska utsläppen av växthusgaser från både sin egen verksamhet och sin leverantör med 30 % till 2030, jämfört med 2017. Adidas genom detta är större än sport och det är för vår framtid.

adidas hållbara produktlinjer:

  • primegreen: Primegreen är en serie högpresterande återvunnen polyester och andra material. Klädgarn gjorda med Primegreen innehåller minst 40 % återvunnet material och skor med Primegreen-överdel innehåller minst 50 % återvunnet material.
  • primeblue: Primeblue är ett högpresterande garn tillverkat av 50 % Parley Ocean Plastic – återvunnet plastspill som fångas från vatten- och kustområden, vilket förhindrar att det förorenar våra hav.

material:

  • bättre bomull: Adidas bomullsprodukter stödjer hållbar bomullsodling. Detta är en del av Adidas ambitioner att stoppa plastavfall.
  • vegan: Vissa adidas-produkter är veganska. Detta innebär för dessa produkter att allt material som används i dem, inklusive lim och färg, är fritt från animaliska ingredienser.