better-choice-beskrivelse

our strategic brands definitions of better choice

 

Better Choice är en resa.

En resa med öppenhet. Öppenhet och beslutsamhet för att göra skillnad och ta steg mot en bättre värld. För att vara ärlig mot dig har vår resa bara börjat. Så medan vi arbetar med vad bättre val betyder för oss kan du titta på hur våra värderade strategiska varumärken definierar produkter med Better Choise och vad det betyder för dem nedan. #DareToChange med oss ​​idag!

Nike

Nike’s syfte är att förena världen genom sport och skapa en hälsosam planet, aktiva gemenskaper samt en lika lekplats för alla.

Nike’s sysselsättningsarbete kan organiseras efter inflytande så väl som anställda, samhällspåverkan, personer som arbetar i sin leveranskedja, energi och kol, avfall, vatten samt kemi.
Nike rapporterar sin utveckling årligen genom vår Nike Impact Report som innehåller en ram för hållbarhet, mångfald och inkludering samt Community Impact -mål för 2020. Nike arbetar med en process för sina 2025 -mål. Nike är medlem i Sustainable Appareal Coalition, en grupp med mer än 250 organisationer som arbetar för att mäta och förbättra miljöpåverkan från kläd- och skorindustrin.

Kläder

  • Bomull: Från och med 2020 är 100% av all bomull som Nike använder i hela deras produktserie certifierad ekologisk återvinning eller Better Cotton som kommer från Better Cotton Initiative. Nike återvinner mer än 1,5 miljoner pund bomull varje år samtidigt som man tar hand om jordens hälsa och naturliga livsmiljö utan fossildrivna bekämpningsmedel eller konstgödsel samtidigt som man respekterar arbetarnas och jordbrukarnas rättigheter.
  • Polyester: Nikes återvunna polyester är tillverkad av plastflaskor som rengörs och krossas till flingor, som omvandlas till bollar och sedan virvlas till garn av hög kvalitet. Förutom att minska avfall minskar återvunnet poly CO2 förbrukningen med upp till 30% jämfört med jungfru poly och leder i genomsnitt 1 miljard plastflaskor årligen från deponier och vattenvägar.
  • Nylon: Vissa produkter är tillverkade med återvunnen nylon för hållbarhet för att hantera dina mest utmanande sportförhållanden. Genom att använda sig av förindustriellt nylonavfall och blanda det med andra material har Nike utvecklat återvunnet nylongarn för att tillverka ny topprestandautrustning.
  • Move To Zero linjen: Move to Zero (MTZ) är Nikes resa mot en framtid med noll koldioxid och noll avfall, för att skydda sportens framtid. Nike definierar Move to Zero -kläder för produkter som har minst 50% hållbara material efter tygvikt, exklusiva tillbehör. Kvalificerade Flytta till noll -stilar måste innehålla alla färgvägar för den stilen. Nike är engagerade i att skala hållbara material över våra klädprodukter.

 Sko: 

  • Air: Sedan 2008 har alla Nike Air -sulor tillverkats av minst 50% återvunnet material från fabriksavfall. Från 2020 kommer alla Nike Air MI -anläggningar i Nordamerika att drivas med 100% förnybar vindkraft. Nike återvinner mer än 90% av sitt avfall från material som används för deras Air-sulor för att skapa nya innovativa stötdämpande system. Lätt på din fot men samtidigt lätt på förbrukningen. 
  • Flyknit: Nike Flyknit är ett lättviktstyg som är precisionsutvecklat vilket innebär att de har 60% mindre avfall i genomsnitt jämfört med traditionell tillverkning av skoöverdelar. Varje skoöverdel tillverkad av Flyknit innehåller 6-7 plastflaskor.
  • Flyleather: Flyleather ser ut, känns och luktar naturläder och det är gjort genom att binda minst 50% återvunnet läderfiber tillsammans med syntetfiber med hjälp av en vattendriven process. Detta skapar mindre avfall och har en påverkan på klimatförändringarna jämfört med fullkornskinn.
  • Move To Zero skor: Move to Zero (MTZ) är Nikes resa mot en framtid med noll koldioxid och noll avfall, för att skydda sportens framtid. Nike’s Move to Zero -skor har minst 20% återvunnen viktprocent. Inkludera också specifika skor som använder sig av innovationer som Flyleather, Flyknit och Air. Nike är engagerade i att skala återvunnet material och hållbara innovationer över våra produktlinjer för att minska vår miljöpåverkan på planeten.
  • Space Hippie skor: Space Hippie är Nikes utforskande skokollektion som förvandlar skrotmaterial från fabriksgolv till ett radikalt uttryck för cirkulär design. Materialförbrukning, tillverkningsmetoder och förpackningar har valts med tanke på låg miljöpåverkan. Space Hippie -toppen är tillverkad med “Space Wate Yarn”. Detta garn är tillverkat av 100% återvunnet material inklusive återvunna vattenflaskor av plast, T-shirts och garnskrot. Kombinerat med de andra elementen från Space Hippie 02, är den övre tillverkad av 90% återvunnet viktprocent.
  • Crater Foam: Verktyget från alla Space Hippie -skor, tillverkade med ‘Crater Foam’, är tillverkat i ett standard Nike -skum och 15% Nike Grid Rubber. Minskningen av jungfruliga material lämnar ett lågt CO2 -avtryck och Nike Grind -granulat skapar en unik konsistens och färgblandning på varje mellansula.

Adidas

Adidas tror att plast idag är ett problem imorgon. Adidas fortsätter att göra något åt ​​sitt totala koldioxidavtryck genom att byta till att använda 100% återvunnen polyester i sina produkter år 2024. Adidas mål är att minska utsläppen av växthusgaser från både sin egen verksamhet och den leverantören med 30% till 2030, jämfört med 2017. Adidas vet att detta är större än sport och det är för vår framtid.

Adidas Sustainable produktlinje: 

  • Primegreen: Primegreen är en serie högpresterande återvunnen polyester och andra material. Klädgarner tillverkade med Primegreen innehåller minst 40% återvunnet material och skor med en Primegreen -ovandel innehåller minst 50% återvunnet material.
  • Primeblue: Primeblue är ett högpresterande garn tillverkat av 50% Parley Ocean Plastic-uppsläppt plastspill som fångats från vattnet och kustområden, vilket förhindrar att det förorenar våra hav.

Material: 

  • Better Cotton: Adidas bomullsprodukter stödjer hållbart bomullsodling. Detta är en del av Adidas ambitioner att stoppa plastavfall.
  • Vegan: Vissa Adidas -produkter är veganska. Detta betyder för dessa produkter att allt material som används i dem, inklusive lim och färg, är fritt från animaliska ingredienser.